Ápolási alapismeretek
FLORANCE NIGHTINGALE
Firenzében született
1820 május 12-én (1910)
Korának legjelentősebb alakja az ápolás tekintetében. A korszerű ápolás és ápolásoktatás megszervezését, az ápoláskutatás első megnyilvánulásait Florence Nightingale nevével kapcsolja össze az emlékezet.
1860. június 15-én a londoni St. Thomas Kórházban megalapította az első szervezett nővérképző központot.
Florence Nightingale születésnapja, május 12. az ápolók nemzetközi ünnepe.
KOSSUTH ZSUZSANNA
1817. február 19-én született Sátoraljaújhelyen
A szabadságharc főápolónője, később oktató.
Az EGÉSZSÉG
az Egészségügyi Világszervezet (WHO 1948) szerint:
az egészség a teljes fizikai, szellemi és szociális jólét állapota, nemcsak a betegség vagy nyomorékság hiánya.
OPTIMÁLIS EGÉSZSÉG: az egyén valamilyen hiánnyal rendelkezik, de egészségesnek érzi magát.
WHO 1990:
az egészség a mindennapi élet forrása, de nem a célja.
Az egészségi állapotot befolyásoló tényezők
életmód, életvitel
KÜLSŐ tényezők: természeti környezet és társadalmi környezet- egészségügyi ellátás(-környezeti állapot-kulturális háttér-jóléti szolgáltatások-szocializációs színterek-családi szokások, hagyományok)
biológiai adottságok
PREVENCIÓ
EGÉSZSÉG MEGŐRZÉS,
BETEGSÉG MEGELŐZÉS
-ELSŐDLEGES MEGELŐZÉS (primer prevenció) betegség kialakulásának megelőzése
-MÁSODLAGOS MEGELŐZÉS (szekunder prevenció) betegség korai felismerése, kezelése
-HARMADLAGOS MEGELŐZÉS (tercier prevenció) rehabilitáció, szövődmények kialakulásának megakadályozása
A BETEGSÉG a test részeinek rendellenes működése, a normálistól eltérő körülmények miatt.
Az ápolás mint folyamat
Ápolási folyamat alkalmazásának szükségessége
„ A személy gondozása adja az ápolás lényegét, és az a mód ahogyan az ápoló gondoz, jelenti az ápolási folyamat lényegét.
.... Olyan cselekvésre van szükség ami nem megérzésre épül, hanem a szükségletek kielégítésének és a problémák megoldásának tudatos és szervezett megközelítésére . ...”
(WHO Európai Területi Iroda )
Ápolási folyamat fogalma
A humanisztikus ellátás olyan rendszeres módszere, mely költséghatékony módon összpontosít a kívánt eredmények elérésére.
Az ápolási folyamat alapvetően egy problémamegoldó folyamat, mely az egyénre szabott ápolás során az egymáshoz kapcsolódó tevékenységek sorozatát jelenti.
Magába foglalja a
felmérést,
tervezést, a
végrehajtást és az
értékelést.
Az ápolási folyamat alapvetően egy problémamegoldó folyamat, mely az egyénre szabott ápolás során az egymáshoz kapcsolódó tevékenységek sorozatát jelenti.
Magába foglalja a
felmérést,
tervezést, a
végrehajtást és az
értékelést.
Az ápolási folyamat alkalmazásának jelentősége
Általánosságban:
Fennálló és potenciális egészségi problémákra egyaránt koncentrál
Az emberi reakciókra összpontosít
Humanista gondolkodásmódot közvetít
Csökkenti a kórházi felvételek időtartamát
Költséghatékony
Pontos dokumentációs követelményeket támaszt, ezáltal:
Javítja a kommunikációt
Csökkenti a tévedés, ismétlés esélyét
Írásos nyoma marad az ápolási tevékenységnek
A beteg számára
Egyénre szabott beavatkozásokat állapít meg (nem a betegségre összpontosít)
A beteg az ellátás aktív résztvevőjévé válik
A beteg széles körű és következetes ellátást kap
A családi/környezeti erőforrásokat is bevonja
Az ápoló számára
Elősegíti az ápolóban a megelégedettség érzését
Segíti a független, kritikai gondolkodást
Időt, energiát takarít meg
Szakmailag fejlődhet
Növeli önállóságát
Bizonyítja:
szakmai illetékességét
jogi felelősségét
megbízhatóságát
I. FELMÉRÉS
1 . A szükséges információk összegyűjtése. ( beteg, kísérő, megfigyeléseink, dokumentumok)
2 . Az összegyűjtött információk értelmezése .
3 . A személytényleges és lehetséges problémáinak és gondozási szükségleteinek azonosítása. (objektív szükségleteinek azonosítása)
A betegmegfigyelés
A LEGFONTOSABB FELADAT
MERT…
A BETEGGEL MI IDŐBEN TÖBBET TALÁLKOZUNK, MINT AZ ORVOS
A JÓ MEGFIGYELÉS FÉL DIAGNÓZIS
VESZÉLYHELYZETEK FELISMERÉSE A BETEG SZÁMÁRA LÉTFONTOSSÁGÚ LEHET
NE FÉLJÜNK ELMONDANI AZ ÉSZLELÉSEINKET!
A betegmegfigyelés szempontjai
A tünetekről általában.(objektív és szubjektív )
Általános megtekintés.(járás, beszéd, arckifejezés, beteg vetkőztetésekor, bőr )
Egyes testrészek megtekintése. (fej, nyak, mellkas, has, Végtagok, körmök)
Tudatállapot
Magatartás (bizalmatlan,képzelt,Betegségszínlelés, betegségtagadás Hisztériás, hospitalizáló )
(általános betegmegfigyelés táblázat)
A betegség lehet
típusos tüneteket mutató
tünetegyüttessel (tünetcsoporttal) jelentkező (szindróma)
atípusos tüneteket mutató
tünetmentes
tünetszegény
Alapvető (kardinális) tünetek
1.A testhőmérséklet
2.Pulzusszámolás
3.Vérnyomásmérés
4.A légzés megfigyelése
Glasgow Coma Scale (GCS):
Jelentősége: - az eszméletlen beteg állapotának és kórjóslatának megítélése
- az idő függvényében az állapotjavulás vagy romlás mértékének meghatározása
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Szem |
Nem nyitja a szemeit |
Fájdalmas stimulusra nyitja szemeit |
Megszólításra kinyitja a szemét |
Spontán nyitja a szemét |
N/A |
|
Verbális |
Nem ad hangot |
Érthetetlen hangok kiadása |
Nem megfelelő szavak használata |
Zavart, dezorientált beszéd |
Orientált, normális beszéd |
|
Motoros |
Nem mozog |
Extensio fájdalmas stimulusra |
Abnormális flexio fájdalmas stimulusra |
Flexio, visszahúzás fájdalmas stimulusra |
Lokalizálja a fájdalmas stimulust |
|
A skála három részelemet: a szem-nyitást, a verbális és a motoros válaszreakciót foglalja magába.
A három független érték összege adja a GCS pontot. A három csoportban az adott számértékek a coma súlyosságára jellemzôk,
A legalacsonyabb lehetséges GCS (összeg) 3 (mély kóma vagyhalál),
míg a legmagasabb 15 (teljesen tudatos állapot).
így a 4:6:5 a tiszta tudatot, az 1:1:1 jelzés a legmélyebb comát jellemzi.
Standard fájdalmat kiváltó stimulusként használhatjuk a mellcsont megdörzsölését bütykökkel.
Dekortikális testpoziciónál a felső végtagok flexáltak az alsó végtagok pedig extendáltak. Ez lehet unilaterális vagy bilaterális. Ilyenkor a károsodás az agytörzs felett található.
Decerebratio esetén a felső végtagok extendalt,berotalt helyzetben vannak. Szintén lehet egy- vagy kétoldalú. Ilyenkor a károsodás az agytörzset is érinti.
Ha a GCS 8 vagy annál kisebb, akkor az intubálás indikált, ugyanis ilyenkor az aspirációnak nagy a veszélye.
Az egyes elemek önálló értéke, és az összpontszám is fontos. Így a pont a ebben formában fejezendő ki: "GCS 9=E2 V4 M3 7:13-kor"
Kómák általános klasszifikációja:
Súlyos, GCS ≤ 8 (intubálás (itt saját hivatkozás kellene) indikált, mivel ilyenkor nagy az aspirációveszély)
Mérsékelt, GCS 9-12
Csekély, GCS ≥ 13
Gyerekek esetében a felhasználhatóság limitált, különösen 36 hónapos kor alatt, mivel a verbális képesség normálisan is szegényes. Így egy rokon, fiatalabbaknak továbbfejlesztett skálát a Paediatric Glasgow Coma Scale -t alkalmazzák.
Forrás:http://www.kardiologia.hu/wiki.php?wikiBox=Glasgow_Coma_Scale_GCS
Megfigyeléseinket dokumentáljuk!
II. DIAGNÓZIS
1. A gondozás prioritásának kidolgozása .
2. Az azonosított szükségletek és a prioritások leellenőrzése a beteggel/klienssel, amennyiben lehetséges.
Az orvos megállapítja az ORVOSI DIAGNÓZIST, miközben figyelembe veszi az felmérés és megfigyelés DOKUMENTUM-ainak adatait, valamint utasításokat adhat az ápolásra vonatkozólag.
A fentiek alapján meghatározzuk az ÁPOLÁSI DIAGNÓZIST.
A diagnózist dokumentáljuk!
III. TERVEZÉS
1 . Az ápolás/gondozás kívánatos kimeneteli eredményeinek meghatározása a személlyel közösen.
2 . Annak az eldöntése, hogy a személynek mely ápolási/gondozási beavatkozásra van szüksége.
3 . Meghatározzuk az egyes feladatok/beavatkozások végrehajtásáért felelős személyt. (kompetencia határok)
3 . Az ápolási/gondozási terv megbeszélése a személlyel.
4 . Az ápolási/gondozási terv kommunikálása mások felé. (team, bevonandó szakember)
A diagnózis alapján megtervezzük az ápolással elérendő CÉLT, aminek alapján meghatározzuk szükségletek szintjének megfelelő ápolási tevékenységet, illetve az alkalmazandó ÁPOLÁSI PROTOKOLLT, a végrehajtandó ápolási feladatokat, azok módját, időpontját, gyakoriságát, a végrehajtásért felelős kompetens személyt.
A tervet dokumentáljuk!
Besorolási jellemzők az általános ápolás fokozataihoz
Besorolási jellemzők az ápolási fokozatokhoz. Általános ápolás
Besorolási jellemzők a speciális ápolás fokozataihoz
Besorolási jellemzők az ápolási fokozatokhoz. Speciális ápolás
III. VÉGREHAJTÁS
1 . Az ápolási ellátás koordinálása és kivitelezése az elfogadott ápolási/gondozási terv szerint.
2 . Az ellátás/gondozás módosítása, hogy az figyelembe vegyen esetleges nem tervezett, de nyújtott, vagy tervezett, de nem nyújtott ellátást.
A terv gyakorlati megvalósítása.
Az végrehajtott ápolási tevékenységeket, azok módját, időpontját gyakoriságát dokumentáljuk!
IV. ÉRTÉKELÉS
1 . Az előrehaladás és az eredmények megítélése az ellátás/gondozás kívánatos eredményeihez viszonyítva.
2 . A tervezett ápolási beavatkozások hathatóságának a mérése.
3 . További felmérés és tervezés, ha egyenlőre a várt eredményt nem érték el.
4 . A folyamat lépéseinek kritikus elemzése és az esetlegesen szükségessé váló módosítások elvégzése.
Az értékelés során megvizsgáljuk, hogy az eredmény megfelel-e a kitűzött céloknak.
Amennyiben nem értük el a kívánt eredményt feltárjuk az okokat.
A folyamat bármely szintjén előfordulhat, hogy figyelmen kívül hagyunk valamilyen körülményt ami eredménytelenséghez vezethet. (lehetséges okok: kevés időt adtunk a megvalósulásra, adott személynél a cél elérése nem lehetséges, a teljesítés feltételei hiányoznak, nem megfelelő személyt rendeltünk a feladat végrehajtására stb.)
Ebben az esetben a folyamatot az elejétől újra kell indítani.
Az értékelést dokumentáljuk!
Szavazás